Анотація педагогічного досвіду роботи
вчителя англійської мови Штойко Мирослави
Романівни
Мова
- це засіб людського спілкування, а сьогодні вона стає серед
світової спільноти універсальним засобом міжкультурного спілкування. В навчальному процесі формується певна тенденція до посилення комунікативної спрямованості.
Проблеми,
над якими працюю – це :
- формування
мовленнєвої компетенції на уроках англійської мови;
- навчання
читання як виду мовленнєвої діяльності в 5 класі загальноосвітньої школи.
Умовою здійснення діяльності говоріння є наявність мовленнєвих автоматизмів, або мовленнєвих навичок: лексичних, граматичних, вимовних (інтонаційних, артикуляційних). Процес навчання всіх видів мовленнєвої діяльності має здійснюватися паралельно і взаємопов’язано. Усі вправи і завдання мають бути комунікативно спрямованими, а навчальні дії учнів чітко мотивованими.
Говоріння забезпечує усне спілкування іноземною мовою в діалогічній чи в монологічній формі й спрямоване до однієї особи або до необмеженої кількості осіб. Акт говоріння має певну мету, мотив, в основі якого лежить потреба;предмет - думки того, хто говорить, продукт – висловлювання і результат, який може виражатися у вербальній або невербальній реакції на висловлювання.
Говоріння забезпечує усне спілкування іноземною мовою в діалогічній чи в монологічній формі й спрямоване до однієї особи або до необмеженої кількості осіб. Акт говоріння має певну мету, мотив, в основі якого лежить потреба;предмет - думки того, хто говорить, продукт – висловлювання і результат, який може виражатися у вербальній або невербальній реакції на висловлювання.
Механізм
відтворення або репродукція є одним із найпростіших елементів мовлення. ЇЇ дослідженням (в побутовому англійському діалозі) займався У. П. Шубін. Вона може бути повною або частковою. У першому випадку йде використання готових
ключових фраз з тексту без змін, для
передачі нового змісту; в іншому випадку – це репродукція-трансформація, що передбачає
передачу змісту в нових формах.
Механізм
репродукування і комбінування передбачає
таке формування словосполучень і фраз, коли учень використовує знайомі йому
мовні компоненти в нових словосполученнях. В даному випадку особлива увага
звертається на вдосконалення навичок говоріння.
Успіх навчання усного мовлення залежить від того, яка тематика цікавить учнів, про що вони читають, слухають,
спостерігають, про що бажають говорити.
Читання
– це один з видів мовленнєвої діяльності, що має велике пізнавальне значення. В
процесі читання формується вміння сприймати текст, здобувати інформацію,
формується зацікавлення до вивчення іноземної мови, без якої неможливе
спілкування в сучасному світі, відшліфовується правильна інтонація. Крім того,
читання є основою для підтримання набутих умінь та навичок із іноземної мови.
Навчання характеризується використанням
прийомів та способів, які активізують мовленнєву діяльність учнів, їх
ініціативність у використанні завдань. Учнів найбільше приваблюють завдання,
які вимагають самостійності, вміння комбінувати матеріал в залежності від
потреб мовленнєвої ситуації.
Навчання
читання буде ефективним лише в тому випадку, якщо у школярів буде яскраво
виражене пізнавальне зацікавлення, що звичайно виявляються в загальному позитивному
відношенні до навчання. Воно буде більш успішним лише в тому випадку, якщо в
учнів будуть домінувати внутрішні, адекватно-усвідомлювані, реально діючі
пізнавальні мотиви, що у єдності із широкими соціальними мотивами забезпечать
позитивне відношення школярів до предмета, який
сприятиме досягненню практичного оволодіння учнями іноземною мовою.
Протягом часу педагогічної діяльності удосконалюю стиль своєї роботи, форми і
методи викладання. Щодо викладання іноземної мови в школі, застосовую репродуктивні методи навчання, хорові, групові, парні,
індивідуальні, а також комбіновані форми роботи.
Комунікативну
спрямованість реалізую шляхом моделювання реальних комунікативних ситуацій. Для
цього в практиці своєї роботи використовую інноваційні технології навчання:
роботу в групах і парах («Справжній друг» - 5 кл., «Покупки» - 6 кл., «Моє
село» - 5 кл.), дискусії «Охорона довкілля» - 10 кл, фронтальні форми роботи («Мікрофон», «Мозковий
штурм» - «Мої захоплення» - 5 клас, «Забруднення навколишнього середовища» - 10
кл. тощо), метод проектів.
Над
застосуванням проектної технології та розвитком критичного мислення школярів я
працюю вже декілька років. Це не є
принципово новими у світовій педагогіці. Формуванню критичного мислення
школярів присвячені праці Н. Вукіної, О.
Марченко, Т. Олійник та інших. Роботу над проектом я розглядаю як творчу
співпрацю між учителем та учнями. Моє завдання – це виконувати роль
консультанта. Допомагаю учням у пошуку інформації, координую процес роботи над
проектом, підтримую, заохочую їх, враховую їхні можливості й інтереси, навчаю
толерантності, комунікабельності, творчості. Я повністю погоджуюся з думкою ,
що «застосування проектної технології під час вивчення англійської мови, як на
уроках так і в позакласній роботі, створює додаткову мотивацію до навчання»,
стимулює активність учнів, розвиває вміння учнів застосовувати англійську мову
в контексті реальних проблемних ситуацій, формує комунікативну мовленнєву
компетентність.
В
організації навчально-виховного процесу, спираючись на програми, посібники та
сучасні досягнення педагогічних наук, застосовую
нестандартні форми проведення уроків (навчальних занять), активно впроваджую
такі форми навчання, що забезпечують максимальну самостійність учнів. А саме: уроки – подорожі, уроки – проекти,
уроки – обговорення, уроки-інсценізації, інтегровані уроки.
Порівняльний
аналіз програм природознавства, біології, хімії, екології, географії,
літератури переконливо свідчить про існування можливості інтеграції цих
дисциплін з іноземною мовою на змістовому, процесуальному, мотиваційному та психологічному рівнях. Метою навчання цих предметів, як і іноземної
мови, є розвиток і навчання учнів.
Під
час інтегрованих уроків іноземна мова стає як метою навчання, так і засобом спілкування, елементом гри,
правила якої встановлюють самі учні. Завдання вчителя в даному випадку
полягають у позитивному стимулюванні учнів до спілкування іноземною мовою,
створення відповідних умов, спрямуванні навчального процесу в русло
комунікативних потреб.
Велику
увагу приділяю вивченню граматичного матеріалу. Домагаюся якісного засвоєння
граматичних структур, реалізовуючи принципи послідовності та систематичності.
В
результаті використання проектних технологій та розвитку критичного мислення
при вирішенні проблеми читання як виду мовленнєвої діяльності учні приймають
участь в шкільних, обласних фестивалях та конкурсах художнього перекладу з 2007
року ( із високими результатами : 2007- 2009 рр. та 2011 р. - два других та два третіх місця; 2010 р. – два
перших місця ). Як лауреати фестивалів стали учасниками проекту «Багатомовне
читання» на Міжнародному симпозіумі «Література. Діти. Час.». Прийняли і
приймають участь у Львівському обласному конкурсі колективів екологічної
просвіти (Із проектом, підготовленим у 6 класі до уроку англійської мови при
вивченні теми «Охорона довкілля»).
Приймають участь у Всеукраїнських іграх з англійської мови : «Puzzle», «Гринвіч», «Альбус». Є
учасниками окружних та районних олімпіад.
Список використаної
літератури
1. Гладка
І. А. Інтеграція англійської мови з географією в 6 – 7 класах. – Х.: Видавнича
група «Основа», 2010. – 126 [2]
с., іл. – (Б-ка журн. «Англійська мова та література»; В. 10 (94).
2. Голодюк
Л. К. Як навчити
учнів спілкуватися на уроці // Рідна
школа. –2001. – №9.
3. Елементи театру на
уроках англійської
/ Упоряд. Т. Михайленко, Л. Мудрак. – К.: Шк. Світ, 2010. – 128 с. (Бібліотека
«Шкільного світу»)
4. Ковальчук В.І. Інноваційні підходи до
організації навчального процесу/ Василь Ковальчук. – 2-ге вид., перероб. та
допов. –К.: Шк. Світ,2011. – 128 с.5. Комунікативні методи та матеріали для
викладання англійської мови. Oxford University Press, 1998. – 50 c.
6. Мельничук
Н. С. Позакласні заходи з англійської мови у початковій школі. Родинні свята. –
Х.Основа, 2007. – 85 с.
7. Письменная
О.А. Ecology
& Environmental
Protection
= Английский язык: экология и
охрана окружающей среды. – К.: ООО «ИП Лотос-М». М.: ООО «Айрис-пресс», 2007. – 368 с.
8. Скалкин
В. П. Обучение диалогической
речи. – К.: Радянська
школа., 1965 – 1998. – 158 с.
9. Цимбал
О. М. Проектна
технологія, критичне мислення і громадянська освіта в процесі вивчення
англійської мови. Початкова школа.
/О.М. Цимбал, О . В. Тягло, П. В. Цимбал. – Х.: Основа, 2008. – 109, [3] с. –
(Б-ка журн. «Англійська мова та література». – В. 4 (64).
Немає коментарів:
Дописати коментар